حضور‌ خط در نقاشی ‌شناسه هویت ایران – ویبره

حضور‌ خط در نقاشی ‌شناسه هویت ایران – خوشنویسی

حضور‌ خط در نقاشی ‌شناسه هویت ایران
نقاشیخط شکل خلاقانه‌ای از خوشنویسی است نوآوری‌ای که به مدد رنگ و دفورماسیون حروف تحقق می‌یابد. خلاقیتی که با فاصله گرفتن از الزام ادبی همیشگی خوشنویسی به سوی…

ادامه خواندن “حضور‌ خط در نقاشی ‌شناسه هویت ایران – ویبره”

خط و تبلیغات سنت شکنی در ارتباط شکل و محتواخط و تبلیغات – ویبره

خط و تبلیغات سنت شکنی در ارتباط شکل و محتواخط و تبلیغات – خوشنویسی

خط و تبلیغات سنت شکنی در ارتباط شکل و محتواخط و تبلیغات
نیازهای جامعه، در هر مقطع زمانی خود محل بررسی است. رقابت‌های تجاری، تبلیغات، اعم از آگهی‌ها و پوسترها و همچنین روزنامه‌ها و کتب و سایر نشریات به هنرمندان فرصتی بخشیدند که با هوشیاری خاص خود اشکال هنری تازه را در روندی جدید به کار گیرند،

ادامه خواندن “خط و تبلیغات سنت شکنی در ارتباط شکل و محتواخط و تبلیغات – ویبره”

خط محقق ا – ویبره

خط محقق ا – خوشنویسی

خط محقق ا
خط محقق
دست‌نوشته‌ای از سه آیهٔ نخست سورهٔ نساء. ۶۵۴-۷۵۰ ه. ق. معادل ۱۲۵۶-۱۳۳۵ م. آیات عربی به خط محقق و ترجمهٔ تحت‌اللفظی فارسی آن به خط ثلث است…

ادامه خواندن “خط محقق ا – ویبره”

نستعلیق خط چشم نواز اسلامی دو – ویبره

نستعلیق خط چشم نواز اسلامی دو – خوشنویسی

نستعلیق خط چشم نواز اسلامی دو
با اختراع نوشتن بود که بشر به کمک آن توانست تاریخ به یادگار بگذارد و دانسته های خود را محفوظ نگاه دارد و پیشرفت کند. اما نیاکان ما چگونه فن نوشتن را فرا گرفتند؟

ادامه خواندن “نستعلیق خط چشم نواز اسلامی دو – ویبره”

خطوط ششگانه – ویبره

خطوط ششگانه – خوشنویسی

خطوط ششگانه
خطوط ششگانه یا اقلام سته که از آن‌ها به‌عنوان خطوط اصول هم نام برده می‌شود، شش خط اصلی در خوشنویسی اسلامی هستند که در تمامی کشورهای اسلامی ازجمله ایران رواج داشته اند و هنوز هم اغلب آن‌ها مورد استفاده خوشنویسان هستند.

ادامه خواندن “خطوط ششگانه – ویبره”

از خط میخی تا زیبایی نستعلیق – ویبره

از خط میخی تا زیبایی نستعلیق – خوشنویسی

از خط میخی تا زیبایی نستعلیق
حدود بیست و دو هزار سال پیش انسان در غارها ی لاسکو نخستین تصاویر را بروی دیوار رسم کرد. از آن پس تقریبا هفده هزار سال طول کشید تا هنر خط و نوشتار، شگفت انگیزترین دستاورد انسان، بوجود آید.

ادامه خواندن “از خط میخی تا زیبایی نستعلیق – ویبره”

خوشنویسی – ویبره

خوشنویسی – خوشنویسی

خوشنویسی
اگر چه زیبایی بصری نیز بدون شک مورد نظر خطاطان قرار گرفته اما امروز، صنعت چاپ و یک دستی و متحدالشکلی مکاتبات، این بعد عملکردی خطاطی را به حداقل رسانده و در کنار آن جنبه‌های دیگر خطاطی اهمیت یافته است.

ادامه خواندن “خوشنویسی – ویبره”

وقتی رایانه‌ها خوش خط شدند – ویبره

وقتی رایانه‌ها خوش خط شدند – خوشنویسی

وقتی رایانه‌ها خوش خط شدند
خطاطان نیاز اصلی مردم متمدنی را برآورده کرد که باید می‌خواندند و خوشنویسان این وظیفه را، با خط خوش و سلامت همراه کردند و احترام عمده‌ای که داشتند بابت همین…

ادامه خواندن “وقتی رایانه‌ها خوش خط شدند – ویبره”

خوش‌نویسی – ویبره

خوش‌نویسی – خوشنویسی

خوش‌نویسی
حتی ترتیب شکل کلمات نیز براساس مبانی مشخصی تعیین می‌شده که در «رسم‌الخط»‌ها و «آداب‌المشق»‌ها از جانب اساتید بزرگ تنظیم و ارائه شده است.

ادامه خواندن “خوش‌نویسی – ویبره”

مفهوم هنر – ویبره

مفهوم هنر – خوشنویسی

مفهوم هنر
مع‌الوصف قراینی در دست است که ترس ما را توجیه می‌کند. ترسی که زاده‌ی افزایش حدت و دقت است و نتیجه‌ی اختلال در اندیشه و ادراک بشری، که خود از ابداعات شگفت‌انگیزی که زندگی را دگرگون کرده‌اند ناشی می‌شود.

ادامه خواندن “مفهوم هنر – ویبره”

بررسی پیدایش خط شکسته نستعلیق و خوشنویسی ایرانی – ویبره

بررسی پیدایش خط شکسته نستعلیق و خوشنویسی ایرانی – خوشنویسی

بررسی پیدایش خط شکسته نستعلیق و خوشنویسی ایرانی
در ایران پس از فتح اسلام، خطاطی به شیوه نسخ وجود داشت. با حمایت «ابوبکربن سعد زنگی» (حاکم فارس در زمان سعدی)، ده‌ها نسخه قرآن خطی به نگارش درآمد. در زمان فرمانروایی ایلخانیان، به خاطر نفوذ هنر و فرهنگ چین…

ادامه خواندن “بررسی پیدایش خط شکسته نستعلیق و خوشنویسی ایرانی – ویبره”

هنر وفلسفه – ویبره

هنر وفلسفه – خوشنویسی

هنر وفلسفه
با جمع این دو به صنعت و هنر نزد ابن عربی می‌رسیم. وی تعریفی از چیستی هنر نمی‌دهد؛ چرا که به تصریح خود او بزرگان و مشایخ ما اشیاء را تعریف نکرده و حد ذاتی آن را تعیین نمی‌کند؛ بلکه هنر مبتنی بر نوعی علم و معرفت باطنی است که سرچشمه‌ای آسمانی دارد

ادامه خواندن “هنر وفلسفه – ویبره”

نگاهی به تاریخ قرآن نویسی و هنر خوشنویسی – ویبره

نگاهی به تاریخ قرآن نویسی و هنر خوشنویسی – خوشنویسی

نگاهی به تاریخ قرآن نویسی و هنر خوشنویسی
دین اسلام و نزول قرآن کریم مهمترین زمینه‏ توسعه هنر نگارش با خوشنویسی در جهان اسلام است که پیامبر اسلام(ص) هم همواره بر آن تأکید داشت، تا آنجا که از پیامبر اسلام نقل می‏شود که «هرکس قرآن را با خط خودش بنگارد، بهشت بر او واجب می‏شود».

ادامه خواندن “نگاهی به تاریخ قرآن نویسی و هنر خوشنویسی – ویبره”

استاد جلیل خدایی – ویبره

استاد جلیل خدایی – خوشنویسی

استاد جلیل خدایی
رابطه هنر و دین، از موضوع های مهمی است که در آثار برخی دانشمندان مسلمان و نامسلمان به آن توجه شده است.

ادامه خواندن “استاد جلیل خدایی – ویبره”

قلمدان – ویبره

قلمدان – خوشنویسی

قلمدان
یک قلمدان دوره قاجارقلمدان، جعبه مانندی است از جنس چوب٬ مقوا یا پاپیه ماشه که برای نگهداری قلم‌های مخصوص خوشنویسی و دیگر ابزار کتابت به کار می‌رود.

ادامه خواندن “قلمدان – ویبره”