حضور‌ خط در نقاشی ‌شناسه هویت ایران – ویبره

حضور‌ خط در نقاشی ‌شناسه هویت ایران – خوشنویسی

حضور‌ خط در نقاشی ‌شناسه هویت ایران
نقاشیخط شکل خلاقانه‌ای از خوشنویسی است نوآوری‌ای که به مدد رنگ و دفورماسیون حروف تحقق می‌یابد. خلاقیتی که با فاصله گرفتن از الزام ادبی همیشگی خوشنویسی به سوی…

ادامه خواندن حضور‌ خط در نقاشی ‌شناسه هویت ایران – ویبره

وقتی رایانه‌ها خوش خط شدند – ویبره

وقتی رایانه‌ها خوش خط شدند – خوشنویسی

وقتی رایانه‌ها خوش خط شدند
خطاطان نیاز اصلی مردم متمدنی را برآورده کرد که باید می‌خواندند و خوشنویسان این وظیفه را، با خط خوش و سلامت همراه کردند و احترام عمده‌ای که داشتند بابت همین…

ادامه خواندن وقتی رایانه‌ها خوش خط شدند – ویبره

به خط سینی – ویبره

به خط سینی – خوشنویسی

به خط سینی
 خط سینی یا صینی (sini script) به نوعی از خوشنویسی اسلامی که در چین مرسوم است اطلاق می‌شود. گاهی نیز به خوشنویسی چینی اسلامی گفته می‌شود…

ادامه خواندن به خط سینی – ویبره

خط طغرا – ویبره

خط طغرا – خوشنویسی

خط طغرا 
طغرای سلطان محمود دوم عثمانی، در آن نوشته شده: «محمود خان بن عبدالحمید مظفر دائماً»طُغرا (یا طُغْری) نوعی از خوشنویسی پیچیده‌است که به وسیله آن لقب‌ها و نام سلطان یا امیری را برسر فرمان او می‌نویشتند مانند

ادامه خواندن خط طغرا – ویبره

بررسی پیدایش خط شکسته نستعلیق و خوشنویسی ایرانی – ویبره

بررسی پیدایش خط شکسته نستعلیق و خوشنویسی ایرانی – خوشنویسی

بررسی پیدایش خط شکسته نستعلیق و خوشنویسی ایرانی
در ایران پس از فتح اسلام، خطاطی به شیوه نسخ وجود داشت. با حمایت «ابوبکربن سعد زنگی» (حاکم فارس در زمان سعدی)، ده‌ها نسخه قرآن خطی به نگارش درآمد. در زمان فرمانروایی ایلخانیان، به خاطر نفوذ هنر و فرهنگ چین…

ادامه خواندن بررسی پیدایش خط شکسته نستعلیق و خوشنویسی ایرانی – ویبره

خط محقق ا – ویبره

خط محقق ا – خوشنویسی

خط محقق ا
خط محقق
دست‌نوشته‌ای از سه آیهٔ نخست سورهٔ نساء. ۶۵۴-۷۵۰ ه. ق. معادل ۱۲۵۶-۱۳۳۵ م. آیات عربی به خط محقق و ترجمهٔ تحت‌اللفظی فارسی آن به خط ثلث است…

ادامه خواندن خط محقق ا – ویبره

خط و خوشنویسی – ویبره

خط و خوشنویسی – خوشنویسی

خط و خوشنویسی
به بیان قرآن زبان و خط ودایعی اند الهی در انسان که آدمی با آن از اسماء الله حکایت می کند و به معرفت الله نائل می گردد (۱).آیات متعددی در قرآن ناظر بر مراتب فوق است:

ادامه خواندن خط و خوشنویسی – ویبره

نگاهی به تاریخ قرآن نویسی و هنر خوشنویسی – ویبره

نگاهی به تاریخ قرآن نویسی و هنر خوشنویسی – خوشنویسی

نگاهی به تاریخ قرآن نویسی و هنر خوشنویسی
دین اسلام و نزول قرآن کریم مهمترین زمینه‏ توسعه هنر نگارش با خوشنویسی در جهان اسلام است که پیامبر اسلام(ص) هم همواره بر آن تأکید داشت، تا آنجا که از پیامبر اسلام نقل می‏شود که «هرکس قرآن را با خط خودش بنگارد، بهشت بر او واجب می‏شود».

ادامه خواندن نگاهی به تاریخ قرآن نویسی و هنر خوشنویسی – ویبره

خطوط ششگانه – ویبره

خطوط ششگانه – خوشنویسی

خطوط ششگانه
خطوط ششگانه یا اقلام سته که از آن‌ها به‌عنوان خطوط اصول هم نام برده می‌شود، شش خط اصلی در خوشنویسی اسلامی هستند که در تمامی کشورهای اسلامی ازجمله ایران رواج داشته اند و هنوز هم اغلب آن‌ها مورد استفاده خوشنویسان هستند.

ادامه خواندن خطوط ششگانه – ویبره

قلم مهمترین ابزار خوشنویسی – ویبره

قلم مهمترین ابزار خوشنویسی – خوشنویسی

قلم مهمترین ابزار خوشنویسی
قلم مهمترین ابزار نوشتن است که در شرافت آن گفته اند: اول چیزی که خدا آفرید و به او فرمان داد قلم بود. و خدای تعالی در کتاب عظیم خود در سوره قلم ابتدا به ذکر آن فرموده است: «ن و القلم و مایسطرون» و گفته اند:

ادامه خواندن قلم مهمترین ابزار خوشنویسی – ویبره