شریعت ظاهر و طریقت باطن – ویبره

شریعت ظاهر و طریقت باطن – نقاشی

شریعت ظاهر و طریقت باطن
شکل افراطی این عقیده را در نظر «جاحظ» معروف(متوفی به سال ۲۵۰/۸۶۴) می توان دید که شور و اشتیاق مسیحیان را برای تجسم خدا در تمثال مسیح تحسین می کند. کما این که برخی از مصادیق این عقیده در کاشی کاری های راونا ravenna قابل مشاهده است.

ادامه خواندن “شریعت ظاهر و طریقت باطن – ویبره”

فریدون آو، با آتش و کلمات – ویبره

فریدون آو، با آتش و کلمات – نقاشی

فریدون آو، با آتش و کلمات
«فریدون آو»،« در مجموعه ۱۰۱‌نام» دوباره به ریشه‌های دینی‌اش برمی‌گردد.
به ۱۰۱نام مقدس در دین زرتشت که همواره با خود اعداد روی نقوش آتش آورده شده است. فریدون آو همواره به نوعی با مسئله اقلیت و خانواده درگیر بوده است.

ادامه خواندن “فریدون آو، با آتش و کلمات – ویبره”

علی‌اصغر معصومی – ویبره

علی‌اصغر معصومی – نقاشی

علی‌اصغر معصومی
▪ متولد: ۱۳۱۲ کنگاور
▪ دیپلم نقاشی از هنرستان کمال‌الملک ۱۳۳۴
▪ دیپلم هنرهای تزیینی ایرانی ۱۳۳۸
▪ ۱۵ نمایشگاه انفرادی در ایران، امریکا، کانادا، فرانسه، اسپانیا
▪ ۷ نمایشگاه گروهی در ایران، کانادا، ایتالیا، چین، امریکا

ادامه خواندن “علی‌اصغر معصومی – ویبره”

شگردهائی برای کار با آبرنگ – ویبره

شگردهائی برای کار با آبرنگ – نقاشی

شگردهائی برای کار با آبرنگ
در بیشتر مواقع گفته می‌شود برگه‌های آبرنگی که وزن آنها کمتر از ۳۵۶ گرم بر متر هستند، باید پیش از استفاده کشیده شوند، (منبسط شوند) در غیر این‌صورت تاب برمی‌دارند. روش کار بسیار ساده است. در اینجا چگونگی کار را توضیح می‌دهیم:

ادامه خواندن “شگردهائی برای کار با آبرنگ – ویبره”

سرگردان در وابستگیهای متضاد – ویبره

سرگردان در وابستگیهای متضاد – نقاشی

سرگردان در وابستگیهای متضاد
شونبرگ میگوید: «لازم نیست که از «هنر نو» سخن بگوئیم؛ اگر هنر است، پس نو است». دهه هشتاد در تاریخ هنر اهمیت ویژه‌ای دارد.

ادامه خواندن “سرگردان در وابستگیهای متضاد – ویبره”

رنه ماگریت و ارتباط اندیشمندانه از طریق رنگ – ویبره

رنه ماگریت و ارتباط اندیشمندانه از طریق رنگ – نقاشی

رنه ماگریت و ارتباط اندیشمندانه از طریق رنگ
در آثار ماگریت واقعیت و توهم در هم تنیده اند و انسان موجودی است معلق در فضایی گنگ
رنه ماگریت؛ نقاش فرا واقعگرای بلژیکی؛ هنرمند راوی رازهایی چند مجهولی و نویدبخش زبان بصری جدید در قرن بیستم بود. او در میان هنرمندان فراواقعگرا به «انسان نامرئی» شهرت داشت.

ادامه خواندن “رنه ماگریت و ارتباط اندیشمندانه از طریق رنگ – ویبره”

رابطه بین نقاشان بودائی چینی و ایرانی – ویبره

رابطه بین نقاشان بودائی چینی و ایرانی – نقاشی

رابطه بین نقاشان بودائی چینی و ایرانی
چین از قرن هفتم به بعد به عنوان یک مرکز هنری، مهمترین انگیزه برای هنر نقاشی در ایران بود. از آن به بعد یک رابطه بین نقاشان بودائی چینی و نقاشان ایرانی بوجودامده است.

ادامه خواندن “رابطه بین نقاشان بودائی چینی و ایرانی – ویبره”

در جست وجوی شفا – ویبره

در جست وجوی شفا – نقاشی

در جست وجوی شفا
کشتزار و کلاغ ها آخرین نقاشی ونسان ون گوگ است؛ پرندگان سیاه رو به آسمان در پروازند و منتقدان هنری این را به پیشگویی مرگ تعبیر کرده اند. ونسان در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ متولد شد.

ادامه خواندن “در جست وجوی شفا – ویبره”

حافظه دیواری – ویبره

حافظه دیواری – نقاشی

حافظه دیواری
قبل از آغاز یادداشت ، به دو نکته باید اشاره کنم :
اول اینکه در میان تصاویر شابلونی که هنوز بر در و دیوار شهر به چشم می خورد و یادگار سالهای دور و وقایع تلخ و شیرین آن است ، بیشترین عکس ها متعلق به سیمای مسیحایی حضرت امام خمینی (ره) می باشد که به دلیل مفصل بودن آن، در یادداشتی مستقل باید به آن پرداخت .

ادامه خواندن “حافظه دیواری – ویبره”

تعریف تذهیب – ویبره

تعریف تذهیب – نقاشی

تعریف تذهیب
تذهیب از لغت عربی ذهب یعنی طلا مشتق شده و عبارتست از :طرح و ترسیم ظریف و چشم نواز نقوش و نگاره های گیاهی و هندسی در هم تنیده و پیچان که با چرخشهای تند و کند و گردشهای موزون و مرتب و خطوط سیال و روان نقش شده باشد.

ادامه خواندن “تعریف تذهیب – ویبره”

تاریخ تکنیکها و سبکهای نقاشی – ویبره

تاریخ تکنیکها و سبکهای نقاشی – نقاشی

تاریخ تکنیکها و سبکهای نقاشی
نقاشی عمل بکار بردن رنگ دانه محلول در یک رقیق کننده و یک عامل چسپاننده (یک چسب ) بر روی یک سطح (نگهدارنده) مانند کاغذ ، بوم یا دیوار است. این کار توسط یک نقاش انجام می شود.

ادامه خواندن “تاریخ تکنیکها و سبکهای نقاشی – ویبره”

پرسش های یک نقاش – ویبره

پرسش های یک نقاش – نقاشی

پرسش های یک نقاش
آیا اگر ما از فرهنگ و بینش خودمان نسبت به هنر بی اطلاع باشیم، می توانیم با آموزش های وارداتی و کلیشه ای غربی اثری خلق کنیم.

ادامه خواندن “پرسش های یک نقاش – ویبره”

با رضا درخشانی، درباره نمایشگاه مشترکش با فریده لاشایی – ویبره

با رضا درخشانی، درباره نمایشگاه مشترکش با فریده لاشایی – نقاشی

با رضا درخشانی، درباره نمایشگاه مشترکش با فریده لاشایی
«رضا درخشانی» و «فریده لاشایی» تازه یکدیگر را شناخته اند اما مشترکات فراوان دارند. به همین دلیل نمایشگاه مشترکی از نقاشی هایشان در گالری ماه برگزار کردند. تابلوهایشان در این نمایشگاه یک دنیا دور از هم اند و به همان اندازه نزدیک اند.

ادامه خواندن “با رضا درخشانی، درباره نمایشگاه مشترکش با فریده لاشایی – ویبره”

استقلال ‌خط و رنگ – ویبره

استقلال ‌خط و رنگ – نقاشی

استقلال ‌خط و رنگ
چقدر خوب می‌شد اگر می‌توانستیم برای یک بار هم که شده ونسان را بدون ونگوگ ببینیم و هنر را بدون اساطیر آن. واقعا چه اتفاقی می‌افتاد اگر همه داستان‌های موجود درباره این نقاش ناامید یکباره از تابلوهایش پر می‌کشید؟

ادامه خواندن “استقلال ‌خط و رنگ – ویبره”

استاد اسفندیار احمدیه – ویبره

استاد اسفندیار احمدیه – نقاشی

استاد اسفندیار احمدیه
اسفندیار احمدیه متولد ۱۳۰۷ در محله پامنار تهران است. او به مدت ۲ سال از ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۶ در نزد استاد علی اصغر پتگر به تعلیم نقاشی پرداخت. سپس در سال ۱۳۲۶ به هنرستان کمال الملک رفت و از حضور بزرگانی چون اسماعیل آشتیانی، محمود اولیا و حسین شیخ بهره ها گرفت.

ادامه خواندن “استاد اسفندیار احمدیه – ویبره”

آدم بکان و حیرت در تجربه گرایی – ویبره

آدم بکان و حیرت در تجربه گرایی – نقاشی

آدم بکان و حیرت در تجربه گرایی
آخرین آثار علیرضا آدم بکان در نگارخانه ممیز در معرض تماشای عموم قرار گرفته است.
آدم بکان نقاش حیرت زده ای است که تحت سیطره قوای حیرت اش دست به کار می شود.

ادامه خواندن “آدم بکان و حیرت در تجربه گرایی – ویبره”