آلودگی هوا یک طبیب می‌خواهد

آلودگی هوا یک طبیب می‌خواهد
معصومه آباد عضو دیگر همین کمیسیون هم آب پاکی را روی دست مردم ریخته و از جدی نبودن دولت و شهرداری در امر مبارزه با آلودگی هوا سخن می‌گوید. ازسوی دیگر هم محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر از به شوخی گرفته شدن امر مبارزه با آلودگی هوا توسط مسئولان گلایه می‌کند.

وی همچنین با گلایه از محقق نشدن مدیریت یکپارچه شهری تأکید کرد که برای رفع مشکلات موجود از جمله آلودگی هوا به یک مدیریت واحد نیاز است. همچنین علیرضا دبیر عضو دیگر شورای شهر تهران درباره معضل آلودگی هوا بر لزوم وجود متولی واحد تأکید کرد. وی افزود: اگر یک نهاد محور حل معضل آلودگی هوا باشد، با برنامه ریزی می‌توان بر این مشکل غلبه کرد.

این تغییر لحن و تند و تیز‌تر شدن آن شاید برای جدیت بیشتر قوای ۳گانه کشور و همکاری آنها در امر مبارزه با آلودگی هوا لازم باشد اما بسیاری از اقدامات مؤثر در کاهش آلودگی هوا نیاز به همکاری همه قوا، دستگاه‌های متولی و مردم دارد. در این‌باره محمد حقانی از کلانشهرهایی نظیر توکیو و مکزیکوسیتی نام می‌برد که تا چند سال پیش در شرایط بسیار ناگوارتری از تهران قرار داشتند ولی عزم جدی دولت‌های آنها در کنار همکاری شهروندانشان باعث شد تا به جای راه‌حل‌های ابتدایی، ضربتی و بی‌اثر مانند طرح زوج یا فرد و تعطیلی مدارس با اجرای برنامه‌های اصولی برای همیشه خط پایانی بر مشکل آلودگی هوای شهرشان بکشند. اما راه‌حل‌های مؤثر از نظر حقانی پشت گوش انداخته می‌شود. وی دراین‌باره می‌گوید: قرار بود از سال۹۱ بنزین با استاندارد یورو۴ و از سال۹۲ نیز با استاندارد یورو۵ ارائه شود، تولید خودروهای داخلی بر مبنای استانداردهای جهانی صورت گیرد، معاینه فنی الزام‌آور شود، خودروهای فرسوده از رده خارج شوند و تجهیزات فنی و کاتالیست تاکسی‌ها تعویض شوند اما کدام یک از این کارها انجام شده است؟

یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که محمد حقانی برآن تأکید دارد برنامه‌ریزی برای تحقق کامل شهر الکترونیک با هدف کاهش سفرهای درون شهری و تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی با محوریت مترو به‌عنوان وسیله نقلیه پاک است.این در حالی است که از نظر رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر مطالبات شهرداری از دولت در حوزه مترو حدود ۵هزار میلیارد تومان است که اگر تأمین شود می‌توان به جای سالانه ۲۰کیلومتر، ۵۰کیلومتر مترو ساخت. وی از عدم‌حمایت دولت در چند سال گذشته از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی‌ انتقاد کرده و آن را عامل فرسودگی اتوبوس‌های شهری می‌داند؛ امری که موجب شده در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی با ۵۰درصد ظرفیت واقعی خودش به شهروندان خدمت ‌کند.

آلودگی هوا در مجلس و شورا

پس از آنکه طرح دوفوریتی مقابله با آلودگی هوا در بهمن‌ماه سال گذشته از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسید، رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت چهارمین شورای شهر تهران خواهان بررسی مجدد این طرح در مجلس شورای اسلامی شده است. حافظی ضمن تأکید بر اینکه مطالبه نمایندگان مردم در شورای شهر تهران از وکلای خانه ملت این است که موضوع آلودگی هوای پایتخت را جدی بگیرند، می‌گوید: ما اعضای شورای شهر تهران منتظر پاسخ مناسب و مؤثری از طرف مجلس هستیم.

رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران هزینه و خسارات ناشی از آلودگی هوا در سال۲۰۰۶ برای ایران را مبلغ ۸میلیارد دلار اعلام می‌کند. وی همچنین با استناد بر آمار، ۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هوا را ناشی از خودروهای سواری و موتور سیکلت دانسته و می‌گوید: هر موتورسیکلت‌ معادل ۸ خودرو آلودگی صوتی و هوایی دارد. علاوه براین کاهش آستانه تحمل، بی‌حوصلگی، خستگی، کاهش قوه ادراک، بیخوابی و کاهش کیفیت زندگی به گفته حافظی از عوارض ناشی از آلودگی صوتی و هوایی است.

این عضو شورای اسلامی شهر سوخت مازوت نیروگاه‌های کرج و جنوب شهر تهران، مجهز نبودن خودروهای دیزلی به فیلتر و دستگاه کاتالیست را از دیگر عوامل ایجاد‌کننده آلودگی هوا می‌داند. معصومه آباد یکی از ۶عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران است که ازجمله راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا را نوسازی تاکسی‌های فرسوده می‌داند. آباد می‌گوید ۸۰ هزار تاکسی در شهر تهران تردد می‌کنند که از این تعداد ۱۷هزار دستگاه کاملا فرسوده هستند و عمر بسیاری از تاکسی‌های شهر نیز بالای ۱۰سال است. وی گرچه خواستار تعجیل در تعویض تاکسی‌های نو با فرسوده است اما بابت اینکه برنامه‌ای برای نوسازی آنها وجود ندارد ابراز تأسف کرده و می‌گوید: طبق صحبت‌هایی که من با تاکسیران‌ها داشته‌ام آنها نارضایتی زیادی از این وضعیت دارند اما چاره‌ای جز تحمل ندارند. معصومه آباد در بخش دیگری از اظهارات خود مجلس شورای اسلامی را مورد خطاب قرار داده و از آنها می‌خواهد تا پیگیر موضوع برگشت معاینه فنی خودروها از ۵سال به ۲سال باشند. یکی دیگر از نگرانی‌های معصومه آباد مربوط به آسیب‌های ناشی از بخارات بنزین (بنزن) است که براساس گزارش WHO (سازمان بهداشت جهانی) میزان این ماده صددرصد سرطان‌زا در هوای شهر تهران ۱۰برابر استاندارد جهانی است.

vibre.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *