اثر شگفت انگیز کلمات – ویبره

اثر شگفت انگیز کلمات – روانشناسی روابط اجتماعی

اثر شگفت انگیز کلمات
ارسطو گفته است : ” انسان ، چون ناطق است ، انسان است . ” توان سخن گفتن ، بخش مهمی از ارتباطات میان فردی را تشکیل می دهد . در یک پژوهش علمی ، مشخص شده است که ۷ درصد از ارتباطات یک شخص را ارتباطات کلامی و ۳۸ درصد آن را لحن کلام و تن صدا به خود اختصاص می دهد .

کودکان پیش از اینکه حرف زدن را بیاموزند ، می توانند ارتباط برقرار کنند و اینکار را از طریق حرکات و اعمال انجام می دهند تا به کمک آن ، حالات عاطفی خود را بیان کنند و برای ارضای نیازهای خود از دیگران کمک بگیرند .
کودکان اولین کلمه را معمولا” در ۱۲ یا ۱۸ ماهگی می گویند و کم کم به فاصله کوتاه بین ۵/۲ تا ۳ سالگی ، می توانند روان صحبت کنند وجملاتی بسازند که از لحاظ دستوری ، کامل و درست است و کلمات جدیدی را به طرز درست به کار می برند . کودکان در ۴ یا ۵ سالگی ، بدون آموزش خاصی ، در باره قواعد دستوری یا نحوی زبان خود ، دانش لازم را فرا می گیرند…

اثر شگفت انگیز کلمات

کودکان به کمک کلمات و جملات ، ارتباط به مراتب موثرتری برقرار می کنند و بهتر با دیگران ، گفت وگو می کنند . توانایی در مکالمه ، مهارتهای اجتماعی ، گفتاری و شنوایی را تقویت می کند ، از جمله رعایت نوبت ، تشخیص نوبت خود برای حرف زدن ، در نظرگرفتن توان ، دانش ، علاقه و نیازهای شنونده ، خودداری ازمسلط شدن برکنش متقابل یا قطع گفت و گوی دیگری ، تشخیص اینکه پیامی درک نشده است و روشن کردن عبارات نامفهوم ، نشان دادن علاقه و توجه به ادامه گفت و گو از طریق غیر کلامی مثل چشم در چشم دوختن و ازاین قبیل مهارتها هستند .
کودکان شهری در سن ۶ سالگی ، بین ۸۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ کلمه را یاد گرفته اند و در ارتباط کلامی خود از آن استفاده می کنند . آنها هنگام گفت و گو با کودکان کم سن تر ازخوداز کلمات و جملات ساده تر استفاده می کنند . این امر نشان دهنده کسب مهارتهای اجتماعی کودک است .
ارتباط کلامی اهمیت بسیار دارد ، زیرا یکی از ابزارهای اولیه ای است که انسان برای تاثیر در محیط و کنترل و درک آن به کار می برد . به علاوه حداقل در مورد بیشتر افراد ، مهارت در کاربرد کلام گفتاری ، یکی از وسایل عمده افزایش پاداشها و کاهش تنبیهاتی است که از محیط حاصل می شود .
دراغلب جوامع جدید ، بسیاری از موفقیت ها در گرو مهارت در چرخاندن کلمات است . انسانهای موفق ، جملگی به دلیل فراست در انتخاب کلمات مناسب ، توفیق یافته اند . در ارتباط کلامی ، هدف اثرگذاشتن بر رفتار دیگران است .
در ارزیابی اثرات رفتاری ارتباط کلامی ، پیچیدگی زیادی وجود دارد . در واقع هدف کلی ارتباطات کلامی ، تغییر یا اصلاح در منبع معنی شنوندگان است . به عبارت دیگر ، گوینده امیدوار است که درمخاطبان او ، پس از فراغت ازموقعیت ارتباطی ، تغییر الگوی رفتاری دیده شود .
از دیدگاه ارزشی نیز در جوامع انسانی ، هدف ارتباط کلامی ، ایجاد زمینه ای برای مبادله آزاد اندیشه هاست . ارتباط کلامی باید نظم وهماهنگی اجتماعی را تامین کند . ارتباط کلامی باید هر آنچه را که در آدمی ، والا و انسانی است ، ارتقا بخشد و با هر آنچه پست و ناپسند است ، پیکار کند .
ارتباط کلامی ، شاید مهم ترین ابزار درجذاب کردن زندگی است . تصور کنید اگر توان حرف زدن نداشتیم ، زندگی ما چگونه بود ؟ ابتدا ، برای اینکه بتوانیم به دیگران نشان دهیم چگونه فکر می کنیم و چه احساسی دارم ، امکانات کمی داشتیم و همچنین خیلی کند می توانستیم بفهمیم که دیگران در ارتباط با ما چه فکر و احساسی دارند .
ارتباط کلامی ، بیشترین ارتباط روزانه بین انسانها را می سازد و اجازه می دهد بین انسانها ، ارتباطات عمیقی ایجاد شود . ارتباط کلامی است که به دو نفراجازه می دهد ، یکدیگر را شکوفا کنند ، همدیگر را حمایت کنند ، مهربانی نمایند و رضایت خاطر در زندگی فراهم آورند .
نفس حرف زدن در باره مسایل و مشکلاتی که داریم، دریک رابطه مطلوب ما را خوشحال می کند و اضطراب ما را کاهش می دهد . بدون ارتباط کلامی ، زیبایی و جذابیت زندگی ما بسیار پایین می آید . کلام به ما امکان می دهد که برای دیگران خوشبختی ، غم و یا وحشت خلق کنیم . به عبارت دیگر ارتباطات کلامی ، منبع مهمی از احساسات مطلوب و نامطلوب ، خوشایند و یا ناخوشایند ما محسوب می شوند .
در فرایند ارتباط ، پیام منتقل می شود اما معنی منتقل نمی شود . معنی ، خاص هر شخص است ودر منبع معنی واقع در مغز او جای گرفته است . وقتی ارتباط برقرار می شود در واقع مشابهت معنی میان معنی مورد نظر فرستنده پیام با معنی متجلی شده در گیرنده پیام حاصل شده است .
برای اثر بخش ارتباط کلامی ، باید کلام به شکل کاملا” صریح بیان شود و از گیرنده پیام ، تائیدیه مبتنی بر دریافت صحیح پیام ارسالی گرفته شود . در ارتباط کلامی استفاده از عبارتهای چند تفسیره ، لغت های نسبی ، زبان انتزاعی ، ابهام در ارائه پیام و زبان هیجانی موجب ایجاد سوء تفاهم و اختلال در ارتباط می شود .
درخصوص اینکه آیا فرمولی وجود دارد که طبق آن نحوه واکنش گیرنده پیام محاسبه و اندازه گیری شود ، باید گفت ، چنین فرمولی وجود ندارد . مثلا” بگویم اگر پیام دهنده مشخصات B, A و C و پیام ارسالی ویژگی E ,D و F را داشته باشد ، پیامگیر واکنش X را نشان خواهد داد ، چنین چیزی در عالم واقعیت ، امکان وجود نمی تواند داشته باشد .
در واقع درباره مباحث انسانی ، نمی توان احکامی از نوع قوانینی که در باره پدیده های فیزیکی ممکن است ، صادر کرد . مثلا ” فیزیک می گوید اگر در فشارمتعارف دمای آب را تا ۱۰۰ درجه بالا ببریم ، به جوش می آید . در علوم انسانی از جمله ارتباطات اجتماعی ، چنین احکامی وجود ندارد ، اما با این وجود ، برخی فرضیه ها که در اثر پژوهشهای علمی ، حاصل شده است ، دراین مباحث قابل طرح است.
یک تیم پژوهشی به سرپرستی ” دکتر ماسارو ایموتو ” در ژاپن ، به مدت ۱۵ سال روی اثر کلمات بر سلامتی انسان و حیوانات و همچنین رشد گیاهان تحقیق کرده است.
دکتر ایموتو در این پژوهش به یک راز شگفت انگیز جهان هستی دست یافته است . تحقیق او نشان می دهد کلمات می تواند باعث ایجاد واکنش های باور نکردنی در آب شود.

منبع:ویستا

اثر شگفت انگیز کلمات – Vibre.ir – روانشناسی روابط اجتماعی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *