کنکور و اضطراب و دلهره هایش – ویبره

کنکور و اضطراب و دلهره هایش – روانشناسی تحصیل

کنکور و اضطراب و دلهره هایش
حتما در برخی شرایط زندگی احساس ناخوشایند اضطراب راتجربه کرده اید . احساس نامطبوعی که درمواردی از این که بتوانید کار یا فعالیت مورد نظرتان رابه خوبی انجام دهید ، ممانعت کرده است…

ادامه مطلب …

به بچه‌ها کمک کنیم تا خودشان فکر کنند و تصمیم بگیرند – ویبره

به بچه‌ها کمک کنیم تا خودشان فکر کنند و تصمیم بگیرند – روانشناسی تحصیل

به بچه‌ها کمک کنیم تا خودشان فکر کنند و تصمیم بگیرند     
● در کلاس محیطی حمایت کننده به وجود بیاوریم
برای ایجاد اعتماد به نفس ریاضی در بچه‌ها سعی کنید جو کلاس به جای “رقابتی” ، “حمایتی” باشد. یک راه خوبش این است که از بچه‌ها بخواهید در گروه های کوچک و با همکاری روی حل یک مسأله ولی با استراتژیهای متفاوت کار کنند…

ادامه مطلب …

آخرین توصیه ها به داوطلبان کنکور – ویبره

آخرین توصیه ها به داوطلبان کنکور – روانشناسی تحصیل

آخرین توصیه ها به داوطلبان کنکور  
داوطلبان عزیز و پرتلاش خسته نباشید. مطمئنم که همگی شما علاقه مند هستید که به نحو مطلوبی امتحان بدهید و انشاءا… موفق شوید…

ادامه مطلب …

نکاتی در مورد حذف کنکور – ویبره

نکاتی در مورد حذف کنکور – روانشناسی تحصیل

نکاتی در مورد حذف کنکور              
این روزها بحث‌ بر سر حذف یا عدم حذف کنکور فکر و ذهن دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها و سایر دست‌اندرکاران کنکور را به خود مشغول کرده است. اغلب بحث‌های موجود تحت تأثیر ناآگاهی‌ها، عدم شناخت مختصات کنکور و حتی گاهی غرض‌ورزی‌ها به اصل مطلب نپرداخته و تنها به این نتیجه‌گیری ختم می‌شود که کدام‌یک درست است…

ادامه مطلب …

کنکور رویای ناتمام جوانان – ویبره

کنکور رویای ناتمام جوانان – روانشناسی تحصیل

کنکور رویای ناتمام جوانان              
کنکور را عده ای غول خفته در انتهای راه مدرسه می نامند، برخی آن را گذرگاهی تنگ برای ورود به دانشگاه می دانند. کسانی هم کنکور را به قیف وارونه ای تشبیه کرده اند که داوطلبان به سختی از دهانه باریک آن می گذرند و پس از عبور از این دهانه باریک همه گشایش است و فراخی…

ادامه مطلب …

عدالت یا تبعیض در کنکور – ویبره

عدالت یا تبعیض در کنکور – روانشناسی تحصیل

عدالت یا تبعیض در کنکور                
وقتی که گروه یا حزبی موضوعی را به عنوان شعار خود انتخاب می‌کند، بدین معنا است که اولا‌ً، آن موضوع را به عنوان مشکل و مسأله‌ای مهم برای جامعه شناخته و درصدد رفع آن برآمده است. ثانیاً، حل این موضوع و راهکارهای اجرایی شدن آن چنان در ذهن متولیان آن شعار جا افتاده است که در هر زمینه‌ای که با پرسشی مواجه شوند، به سرعت به صورت هماهنگ پاسخی برای آن موضوع ارائه می‌دهند که در جهت تحقق شعار محوری آنان است…

ادامه مطلب …

در میان چشم بادامی ها – ویبره

در میان چشم بادامی ها – روانشناسی تحصیل

در میان چشم بادامی ها        
تا به حال دانشجویان خارجی در دانشگاه های چین در کلاس ها و خوابگاه های جداگانه درس می خواندند و زندگی می کردند. صدها هزار نفر از دانشجویان چینی در خارج از این کشور تحصیل کرده اند اما به علل سیاسی، دانشگاه های چین دانشجویان خارجی را از بقیه جدا می کنند…

ادامه مطلب …

نمی توانم بخوانم – ویبره

نمی توانم بخوانم – روانشناسی تحصیل

نمی توانم بخوانم      
خواندن، دربرگیرنده مجموعه ای از مهارت هاست و پایه مشترک موفقیت در تمام امور تحصیلی محسوب می شود. خواندن، در تمام فعالیت های تحصیلی و یادگیری نقش اساسی به عهده دارد و مشکلات خواندن، مهمترین عامل نبود موفقیت تحصیلی در مدرسه شناخته شده است…

ادامه مطلب …

ویژگی های رفتاری و روانی دانش آموزان در کلاس – ویبره

ویژگی های رفتاری و روانی دانش آموزان در کلاس – روانشناسی تحصیل

ویژگی های رفتاری و روانی دانش آموزان در کلاس      
دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه، افرادی حساس با ویژگی های منحصر به فردی هستند که قسمت عمده شخصیت آنها ، در همین دوران نوجوانی و در کانون همین کلاس ها و در مدارس شکل می گیرد. توجه به ویژگی های منحصر به فرد و نیر خصوصیات عمومی دانش آموزان و ایجاد بستری مناسب برای آموزش آنها ، می تواند گره از بسیاری از مشکلات بعدی باز کند…

ادامه مطلب …

نگاهی به یک پژوهش علم آموزان خرابکار – ویبره

نگاهی به یک پژوهش علم آموزان خرابکار – روانشناسی تحصیل

نگاهی به یک پژوهش علم آموزان خرابکار         
زیر ذره بین رابطه معناداری بین جنس و معدل با خرابکاری وجود دارد. بدین صورت که پسرها بیشتر از دخترها و کسانی که معدلشان پایین است، بیشتر از کسانی که دارای معدل بالایی هستند، به رفتارهای خرابکارانه دست می زنند

ادامه مطلب …

نقش مشاوره در پیشرفت – ویبره

نقش مشاوره در پیشرفت – روانشناسی تحصیل

نقش مشاوره در پیشرفت
نقش مشاوره در پیشرفت تحصیلی و رشد عاطفی و اجتماعی دانش آموزان    
برای دستیابی به فضایل؛ موانع، دردها و رنج های فراوانی در برابر انسان وجود دارد.
اگر آدمی بتواند بر مشکلات خود فایق آید و از سدهای پیش راه بگذرد، نگه داشتن و پایداری فضیلت های به دست آمده را آسان از دست نمی دهد و چنان چه فرزندان ما به این حکمت زیبا در کسب فضایل آگاه شوند به طور قطع در بردباری و شکیبایی ها استوارتر خواهند بود…

ادامه مطلب …

نظم و انضباط در محیط های آموزشی – ویبره

نظم و انضباط در محیط های آموزشی – روانشناسی تحصیل

نظم و انضباط در محیط های آموزشی
 عدم تمایل به نظم پذیری در مدارس، پیامدهای منفی گوناگون و فراوانی برای دانش آموزان در حیطه های آموزشی، اجتماعی و خانوادگی در بردارد. علاقه نداشتن به نظم پذیری حتی در دانش آموزانی که دچار مشکلات حاد و نابهنجار نیستند و زمینه قانون گریزی خود کم بینی و تخلفات بیشتر را در آنان فراهم می آورد…

ادامه مطلب …

نحوه مواجهه با مشکلات تحصیلی نوجوانان – ویبره

نحوه مواجهه با مشکلات تحصیلی نوجوانان – روانشناسی تحصیل

نحوه مواجهه با مشکلات تحصیلی نوجوانان
مدرسه علم و تجربه لازم را به دانش آموزان منتقل می کند و دوره نوجوانی یک دوره مهم در این انتقال است تا به کمک آن ها نوجوانان سازگاری اجتماعی پیدا کنند و برای زندگی تحصیلی و شغلی آتی خود نیز آماده شوند…

ادامه مطلب …

کودکان و نوجوانان را یار باشیم نه بار! – ویبره

کودکان و نوجوانان را یار باشیم نه بار! – روانشناسی تحصیل

کودکان و نوجوانان را یار باشیم نه بار!      
هدف از تعلیم و تربیت این نیست که بسان یک دستگاه کامپیوتر باکودکانمان برخورد نمائیم و آن چنان تصور نماییم که باید از لام تا کام برنامه ای خاص و از پیش طراحی شده را در درون آنها پایه ریزی و مدون نماییم…

ادامه مطلب …

مدیریت اضطراب در زمان امتحانات – ویبره

مدیریت اضطراب در زمان امتحانات – روانشناسی تحصیل

مدیریت اضطراب در زمان امتحانات       
همزمان با آغاز فصل امتحانات، بسیاری از دانش آموزان، با احساس ناخوشایندی مواجه می شوند که با نشانه هایی چون تنش، وحشت و دلهره همراه است. این حالت در برخی افراد با لرزش در صدا، تعریق، تپش قلب، تنگی و کوتاهی نفس، لکنت زبان و خشکی دهان شروع می شود…

ادامه مطلب …

فرضیه و آزمون فرضیه – ویبره

فرضیه و آزمون فرضیه – روانشناسی تحصیل

فرضیه و آزمون فرضیه      
مبحث موسوم به ” فرضیه و آزمون فرضیه ” اغلب با همین عنوان ، گاهی با کمی تغییر عنوان هایی نظیر ” ساختن فرضیه ” یا ” طرح فرضیه ” و گاهی نیز با عنوان ” روش علمی “۱، در کتاب های زیست شناسی مطرح می شود.
نیت اصلی از طرح این موضوع در آموزش متوسطه ، این است که دانش آموزان تنها به یاد گرفتن یافته های علوم بسنده نکنند…

ادامه مطلب …