حضرت عیسى – ویبره

حضرت عیسى – تاریخ ایران و جهان

حضرت عیسى
قرآن كریم حضرت عیسى را یك بشر مى‏داند كه از طریق اعجاز و بدون پدر از مریم به وجود آمده و به عنوان پیامبر و براى ارشاد مردم مبعوث شده است و مانند سایر پیامبران با خداوند جهان در ارتباط بوده، حقائقى دریافت مى‏كرده و به مردم ابلاغ مى‏نموده است.نه خدا بوده نه پسر خدا، بلكه بنده خدا بوده است.و اگر در انجیل گاهى به عنوان پسر معرفى شده باید به صورت تشریفات توجیه‏شود.و اگر كلمه به او اطلاق شده، بدین جهت است كه بدون وجود پدر و به وسیله كلمه (كن) تكوینى به وجود آمده است.قرآن عقیده به تثلیث را شرك و كفر مى‏داند .و خود عیسى نیز از آن تبرى مى‏جسته است.

لقد كفر الذین قالوا إن الله هو المسیح ابن مریم و قال المسیح یا بنى إسرائیل اعبدوا الله ربى و ربكم إنه من یشرك بالله فقد حرم الله علیه الجنة و مأواه النار و ما للظالمین من أنصار*لقد كفر الذین قالوا إن الله ثالث ثلاثة و ما من إله إلا اله واحد (۱) ؛

كسانى كه گفتند: «خدا همان مسیح پسر مریم است كافر شدند.» مسیح مى‏گفت: «اى بنى اسرائیل خدا را كه پروردگار من و شماست بپرستید.هر كس كه به خدا شرك آورد بهشت بر او حرام است و جایگاهش دوزخ است، و ستمكاران یاورى ندارند.» كسانى كه گفتند خدا سومین شخص تثلیث است كافر شدند.خدایى جز خداى یگانه وجود ندارد.

و إذ قال الله یا عیسى ابن مریم أأنت قلت للناس اتخذونى و أمى إلهین من دون الله قال سبحانك ما یكون لى أن أقول ما لیس لى بحق إن كنت قلته فقد علمته تعلم ما فى نفسى و لا أعلم ما فى نفسك إنك أنت علام الغیوب*ما قلت لهم إلا ما أمرتنى به أن اعبدو الله ربى و ربكم (۲) ؛

یاد كن هنگامى را كه خدا گفت: «اى عیسى پسر مریم! آیا تو به مردم گفتى: «من و مادرم را، به جاى خدا، خدا بگیرید» ؟» عیسى گفت: «خدایا تو منزه هستى.مرا نرسد كه درباره خودم چیزى بگویم كه حقم نیست.

اگر آن را گفته بودم تو مى‏دانستى.آنچه را در دل دارم تو مى‏دانى ولى آنچه را در ذات توست من نمى‏دانم.همانا كه تو داناى رازهاى نهانى.جز آنچه را تو به من‏امر كردى چیزى به آنان نگفتم.به آنان گفتم: «خدا را كه پروردگار من و شما است پرستش كنید.»»

عیسى خود را بنده خدا و پیامبر معرفى مى‏كرد:

قال إنى عبد الله اتانى الكتاب و جعلنى نبیا؛

عیسى گفت: «من بنده خدا هستم، به من كتاب داده و مرا پیامبر قرار داده است.»

لن یستنكف المسیح أن یكون عبدا لله (۳) ؛

مسیح از بنده خدا بودن خود امتناع نداشت.

إن هو إلا عبد أنعمنا علیه و جعلناه مثلا لبنى إسرائیل (۴) ؛

عیسى جز بنده‏اى كه بر او منت نهده و وى را براى فرزندان اسرائیل نمونه‏اى قرار دادیم نبود.

و إذ قال عیسى ابن مریم یا بنى إسرائیل إنى رسول الله إلیكم (۵) ؛

یاد كن زمانى را كه عیسى پسر مریم به بنى اسرائیل گفت: «من رسول خدا به سوى شما هستم .»

و یعلمه الكتاب و الحكمة و التوراة و الإنجیل و رسولا إلى بنى إسرائیل (۶) ؛

به او كتاب و حكمت و تورات و انجیل مى‏آموزد و او را به عنوان پیامبر به سوى بنى اسرائیل مى‏فرستد.

و مصدقا لما بین یدى من التوراة و لأحل لكم بعض الذى حرم علیكم (۷) ؛

آمدم تا تورات را كه پیش از من نازل شده تصدیق كنم و برخى از چیزها را كه برشما حرام شده حلال نمایم.

عیسى خود را مانند سایر بندگان مى‏دانست كه ولادت و مرگ و زنده شدن بعد از مرگ دارد .

و السلام على یوم ولدت و یوم أموت و یوم أبعث حیا (۸) ؛

سلام بر من روزى كه زاده شدم و روزى كه مى‏میرم و روزى كه دوباره زنده مى‏شوم.

قرآن عیسى را با اذن خدا، داراى معجزه و كارهاى خارق العاده مى‏داند.

و أبرئ الأكمه و الأبرص و أحى الموتى بإذن الله و أنبئكم بما تأكلون و ما تدخرون فى بیوتكم (۹) ؛

نابیناى مادرزاد و مبتلا به پیسى را به اذن خدا شفا مى‏دهم.و از آنچه مى‏خورید و در خانه ذخیره مى‏كنید خبر مى‏دهم.

در عین حال او را كلمه خدا مى‏داند كه بدون پدر آفریده شده و از آفرینش ویژه‏اى برخوردار است.

إن مثل عیسى عند الله كمثل ادم خلقه من تراب ثم قال له كن فیكون (۱۰) ؛

مثل عیسى نزد خدا مانند آدم است كه او را از خاك آفریده و به او گفت: «وجود پیدا كن پس به وجود آمد.»

إن الله یبشرك بكلمة منه اسمه المسیح عیسى ابن مریم (۱۱) ؛

فرشتگان به مریم گفتند: «خدا تو را به كلمه‏اى از جانب خود كه مسیح، عیسى نام دارد بشارت مى‏دهد.»

كتاب: وحى در ادیان آسمانى، ص ۱۷۲

نویسنده: ابراهیم امینى
Vibre.ir

حضرت عیسى – تاریخ ایران و جهان– ویبره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *