فعالیت ورزشی بر اساس نظم – ویبره

فعالیت ورزشی بر اساس نظم – نکات ورزشی

فعالیت ورزشی بر اساس نظم
آیا شما از ورزش گریزان هستید. آیا سنگین ترین ورزشی که در طول این سالها انجام داده اید، ورزش شطرنج بوده است؟

به نظرتان جالب نیست اگر شما نسبت به انجام فعالیتهای ورزشی حساسیت داشته باشید؟ لازم به ذکر نیست که مطالعات فراوان انجام شده ثابت می کند که- فعالیت ورزشی منظم، حتی در سطوح متوسط- میزان ابتلا به بیماریهای قلبی، سرطان، فشار خون بالا و چاقی را کاهش و کارایی فیزیکی و روانی ر افزایش می دهد.

بدو تا نیفتی !!!

در حقیقت مردم همواره خود را تحت فشار قرار می دهند که زمان مشخصی را به ورزش اختصاص دهند، به خصوص مادران شاغل که معتقدند زمان کافی برای ورزش کردن ندارند و نمی دانند، چگونه باید برای ورزش برنامه ریزی کنند، اما همواره به خاطر داشته باشید که اگر شما برای مدیریت زمان خود دچار مشکل هستید، ورزش اولین چیزی است که باید مورد توجه قرار دهید.
در واقع افرادی که فعالیت ورزشی را براساس یک نظم و قاعده انجام می دهند، کسانی هستند که از فعالیت ورزشی لذت می برند و علاوه بر آن از مشکلات جسمی که در اثر عدم تحرک عارض می شود، در امان خواهند بود. در زیر به برخی از بیماریها که تحقیقات جدید، اثرات شگرف ورزش را در بهبودی آنها به اثبات رسانده است، اشاره می کنیم:
●کمبود تحرک جسمی به قلب صدمه می زند
کارشناسان هشدار داده اند که ورزش نکردن به اندازه کشیدن یک پاکت سیگار در روز، برای بدن ضرر دارد. فدراسیون جهانی قلب گفت: نداشتن تحرک جسمانی، احتمال گسترش بیماری قلبی را مضاعف ساخته و خطر ابتلا به دیابت و فشار خون بالا را افزایش می دهد.
به گزارش بی بی سی، پروفسور ماریو مارانهائو- رئیس فدراسیون جهانی قلب- گفت: که حتی کودکان نیز با چنین خطری روبه رو هستند.
در حقیقت هر نوع تحرک، حتی ورزشهای سبک مثل پیاده روی سریع برای ۳۰ دقیقه در اکثر روزها به کنترل وزن و کاهش فشار عصبی، اضطراب و افسردگی کمک می کند.
●کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
محققان سوئدی معتقدند که ورزش منظم، می تواند به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و مقابله با تحلیل قوای مغزی کمک کند. در حقیقت، خطر ابتلا به آلزایمر در آن دسته از افراد این گروه که در دوران میانسالی تحرک جسمی داشته اند، ۵۰ درصد کمتر از سایرین بود. این پندار که ورزش فکری، مانند حل جدول کلمات متقاطع، ممکن است به دفع آلزایمر کمک کند، از قدیم رایج بوده است.
به علاوه منطقی به نظر می رسد، اگر استدلال کنیم، احتمال تحلیل رفتن یک ذهن ورزیده در اثر آلزایمر کمتر است.
شواهد روز افزون حاکی از آن است که ورزش منظم، می تواند در این زمینه مؤثر باشد؛ شاید به این دلیل که بهبود فرآیند گردش خون، باعث جاری شدن خون به کلیه بخش های مغز می شود.
●جلوگیری از سرطان سینه
پژوهشگران در امر سرطان، اعتقاد دارند زنان در هر گروه سنی، می توانند با انجام حرکات ورزشی به طور منظم، میزان خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند.
مطالعات علمی بارها تأیید کرده است که ورزش منظم به بدن انسان در مقابله با بیماریها کمک می کند، از آن جمله می توان به یافته جدید محققان مبنی بر کاهش ۲۰ درصدی سرطان سینه در زنانی که به شکل مرتب ورزش می کردند، اشاره کرد.
محققان با انتشار مقاله ای در نشریه انجمن پزشکی آمریکا نوشتند که حتی کسانی که وارد دوره یائسگی شده اند نیز می توانند با ورزش کردن از خطر سرطان سینه بکاهند.
ورزش های معتدل مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا که در هفته پنج بار تکرار شود، بیش از هر فعالیت دیگر مؤثر است، اما از نظر خطر سرطان سینه، زنان چاق تنها زمانی بیشترین بهره را از ورزش می برند که وزن خود را کم کنند.
دانشمندان همچنین متوجه شدند که ورزش های منظم در مورد کسانی که بیش از حد اضافه وزن دارند یا چاق مفرط هستند، مؤثر نیست.
با این حال دکتر مک تیرنان- از مرکز مطالعات سرطان هاچینسون در سیاتل- معتقد است: این یافته مسلماً نباید باعث منصرف شدن زنان چاق از ورزش شود. شروع ورزش برای زنان، حال با هر وزنی، می تواند فواید متعددی داشته باشد، از جمله کاهش خطر بیماری قلبی و دیابت- اما از نظر خطر سرطان سینه، زنان چاق تنها زمانی بیشترین بهره را از ورزش می برند که وزن خود را کم کنند.
●پیشگیری از چاقی در کودکان
در پی افزایش نرخ چاقی کودکان در ۲۰ سال اخیر، کارشناسان بهداشتی در انگلستان اعلام کردند که کودکان باید حداقل ۹۰ دقیقه در روز ورزش کنند، در حالی که مطالعات قبلی تنها ۶۰ دقیقه ورزش در روز را برای کودکان توصیه می کرد.
براساس دستورالعمل هایی که در حال حاضر در انگلیس رایج است، انجام یک ساعت تمرینات بدنی و حرکات ورزشی در روز توصیه می شود، در صورتی که آمارها و بررسی های اخیر نشان می دهد که تنها یک کودک از هر ۱۰ کودک در سنین مدرسه این میزان از ورزش کردن را انجام می دهند.
محققان تأکید می کنند که ورزش کردن به اندازه کافی، نه تنها امروز، کودکان را از ابتلا به چاقی در امان نگه می دارد، بلکه مانع از افزایش درصد مرگ و میرهای زود هنگام به دلیل ابتلا به بیماری های مربوط به چاقی در نسل آینده می شود.
از جمله راهکارهایی که محققان برای جلوگیری از بروز چاقی در بین کودکان و نیز افزایش تحرک بدنی آنها ارائه کردند، شامل: رفتن به مدرسه و برگشتن به خانه با پای پیاده و یا با دوچرخه، دویدن در حیاط مدرسه در زنگ های تفریح و نیز ورزش کردن در ساعات بعد از ظهر و یا تعطیلات آخر هفته، هر حرکت کوچکی می تواند در این زمینه برای کودکان مفید باشد.
●ورزش و پوکی استخوان
همه ما می دانیم که با افزایش سن شکستگی استخوان ها، خمیدگی پشت و کوتاه شدن قد ایجاد می شود که در واقع این علایم، نشانه هایی از بیماریهایی است که در نتیجه بی توجهی به سلامتی در گذشته پیش آمده است.پوکی استخوان نیز یکی از بیماریهایی است که در اثر مصرف کم مواد غذایی حاوی کلسیم، عدم تحرک و سیگار کشیدن به مرور زمان فرد را درگیر می کند. از راهکارهای ارائه شده برای مقابله با بیماری پوکی استخوان، می توان به پیاده روی همراه با مصرف منابع غنی از کلسیم (شیر- ماست- پنیر- کشک- سبزیجات برگ سبز تیره و…) و همچنین استفاده از منابع ویتامین ث (پرتقال- لیموشیرین- توت فرنگی و…) و محدودیت در مصرف نمک اشاره کرد.حتی در مواردی که پوکی استخوان عارض شده و شکستگی هایی را ایجاد کرده است، می توان با درمان های فیزیوتراپی و هیدروتراپی (تمرین آرام در آب گرم) درمان کرد. بنابراین اثرات ورزش هم قبل از این بیماری و به منظور پیشگیری و هم بعد از بروز شکستگی برای بهبود سریع، بسیار نافع است.

منبع:ویستا

Vibre.ir – فعالیت ورزشی بر اساس نظم – نکات ورزشی – ویبره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *